Ako pripraviť bulgur a prečo by sme ho mali jesť? Zaujímavosti o bulgure na jednom mieste

5 min. čítania

Zdroj: pixabay.com

Bulgur je zdravá a výživná potravina, ktorá má potenciál tromfnúť bežne používané prílohy. Je výborný na sladko aj na slano, má skvelé zloženie a príprava bulguru je prekvapivo jednoduchá. Nedá sa na nej nič pokaziť, preto sa oplatí zoznámiť sa s bulgurom a užívať si jeho chuť a nesporné prínosy pre zdravie.

REKLAMA

Čo je bulgur?

Bulgur sa vyrába z pšenice špecifickým postupom, vďaka ktorému si zachová celý rad živín. Zrná pšenice sa najskôr namáčajú, potom uvaria (alebo sparia) a po vysušení sa podrvia na rôzne veľké kúsky. Tie sa následne vytriedia podľa veľkosti, preto je bulgur aj v našich obchodoch dostupný v rôznych podobách.

Bulgur sa predáva v jemných, stredných alebo hrubých variantoch. V závislosti od hrubosti a spôsobu prípravy jeho varenie trvá 5 až 30 minút. Čím hrubší bulgur, tým dlhší čas varenia.

Po uvarení má bulgur konzistenciu podobnú kuskusu alebo quinoi. Jeho chuť je obilninovo-oriešková so zemitými tónmi. V pokrmoch je tak viac rozoznateľný, keďže jeho chuť je silnejšia ako chuť kuskusu alebo ryže.

V arabských krajinách a v Stredomorí ide o potravinu so širokým využitím v mnohých tradičných receptoch, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou miestnej gastronómie. Koniec koncov, bulgur je označovaný aj ako turecká ryža, čo tiež svedčí o jeho veľkej obľúbenosti. 

Pre zaujímavosť je dobré vedieť, že…

  • Bulgur patrí k celozrnným obilninám a keďže sa vyrába z pšenice, nie je vhodný pre celiatikov.  
  • Jeho názov pochádza z tureckého bulghur, čo vo voľnom preklade znamená “uvarená krupica”.

Prečo jesť bulgur? Tieto prednosti presvedčia

Na rozdiel od iných obilnín sa vďaka šetrnejšej úprave v bulgure zachováva vysoké množstvo cenných živín. Telu tak poskytuje horčík, selén, železo, fosfor, kyselinu listovú a vitamín A.

Je ľahko stráviteľný, obsahuje veľa vlákniny a minimum tuku. Práve preto sa stal obľúbenou súčasťou redukčných diét a svoje miesto má v jedálničkoch športovcov. Navodzuje dlhší pocit sýtosti, znižuje vlčí hlad a dobrou správou je, že nespôsobuje nepríjemné nadúvanie.

REKLAMA

nižší glykemický index ako ryža, vďaka čomu pomáha udržať hladiny krvného cukru pod kontrolou. 

Ako pripraviť bulgur – 3 jednoduché postupy

Ako správne pripraviť bulgur? Nie je na tom nič náročné a jeho prípravu ocenia aj zaneprázdnení ľudia, keďže príprave bulguru netreba venovať veľkú pozornosť. Dá sa prirovnať k príprave ryže alebo kuskusu. Na výber sú dokonca až tri jednoduché postupy:

  • Varenie – Ako variť bulgur? Ide o prípravu, ktorá sa ponáša na varenie ryže. Bulgur zalejeme vodou v pomere 1:2,5 alebo 1:3 (teda na 1 diel bulgur 2,5 alebo 3 diely vody) a varíme približne 15 minút do zmäknutia. Ak chceme varenie urýchliť, opražíme zrnká bulguru na troške oleja a až potom zalejeme horúcou vodou. Čas prípravy sa tak skráti až o dve tretiny.
  • Zaliatie horúcou vodou alebo vývarom – Pri tejto príprave netreba bulgur variť, ani opakovane miešať. Jeden diel bulguru sa nasype do misky, zaleje 3 dielmi horúcej vody, prikryje pokrievkou a nechá postáť 25 - 30 minút, kým bulgur vodu vstrebe. Na zaliatie sa tiež dá použiť horúci vývar (zeleninový, mäsový, dochutený koreninami), vďaka čomu bulgur nadobudne želanú chuť k danému pokrmu.
  • Zaliatie studenou vodou – Bulgur je už tepelne upravený, iba vysušený. Postačí mu teda dostatočne dlhá rehydratácia, aby zmäkol. Bulgur nasypeme do misky, zalejeme studenou vodou a necháme postáť do zmäknutia, čo je približne 60 - 70 minút. Tento spôsob prípravy je najdlhší, avšak k obsiahnutým živinám najšetrnejší.

Tastelist

Zdroj: pixabay.com

Bulgur na sladko aj na slano – inšpirácie do kuchyne

Bulgur sa dá pripraviť na stovky rôznych spôsobov.

REKLAMA

Jeho tvárnosť a univerzálnosť ho dostala na výslnie tureckých, arabských a stredomorských kuchýň. Toto výživné a chutné obilné zrno sa používa na prípravu širokej škály jedál. Populárne sú napríklad šaláty tabbouleh a kisir, bulgur pilavi (pilaf), fermentovaný jogurt kishk, puding kheer či mäsové placky kibbeh.

Ak je pre teba takáto orientálna kuchyňa vzdialenou neznámou, vyskúšaj nahradiť ryžu bulgurom. Je totiž obľúbený ako príloha, ktorá mimoriadne dobre ladí s kuracím mäsom.

Výborné sú tiež hubové a zeleninové bulgur “rizotá” alebo bulgur pripravený na sladko ako ranná ovsená kaša (s čokoládou, škoricou, ovocím, jogurtom).

Bulgur sa môže použiť ako vložka do polievok (vhodný aj na zahustenie), osvedčil sa dokonca pri príprave zeleninových placiek a karbonátok. Takmer bez výhrad funguje všade tam, kde sa bežne používa ryža alebo kuskus.

Máš chuť na šalát s bulgurom? Výborne sa kombinuje s cuketou, baklažánom, paradajkami, paprikou, reďkovkou, rukolou či špenátom.

Náš receptový tip! Ľahká varianta nielen pre vegánov – bulgur s baklažánom

Šalát z bulguru a quinoy s baklažánom

Profilová fotka používateľa
Veronika_Mi 5 receptov
20 min.
Hodnotenie: 5.0/5
Počet hodnotení: 1
5.0
20 min.
Hodnotenie: 5.0/5
Počet hodnotení: 1
5.0
Postup
Začneme s baklažánom, ktorý si umyjeme a nakrájame na kolieska. Kolieska baklažánu prenesieme na tanier s papierovou utierkou a poriadne osolíme z oboch strán. Baklažán tak do 10 minút pustí šťavu, ktorú len usušíme utierkou. Bulgur a quinou si opláchneme a opečieme nasucho vo woku. Po 2 minútach zalejeme vriacou vodou, zhruba centimeter nad zmesou. Osolíme, zakryjeme pokrievkou a necháme na nízkom stupni variť. Na druhej panvici si opečieme cesnak a pridáme baklažánové kolieska. Okoreníme a pridáme čerstvé bylinky podľa chuti. V prípade potreby môžeme baklažán trochu podliať vodou a varíme do zmäknutia asi 10 minút. Uvarený bulgur a quinou dáme do misy, pridáme opečený baklažán a sušené paradajky. Zvrchu zalejeme jemne olivovým olejom a posypeme mandľovými plátkami.
Začneme s baklažánom, ktorý si umyjeme a nakrájame na kolieska. Kolieska baklažánu prenesieme na tanier s papierovou utierkou a poriadne osolíme z oboch strán. Baklažán tak do 10 minút pustí šťavu, ktorú len usušíme utierkou. Bulgur a quinou si opláchneme a opečieme nasucho vo woku. Po 2 minútach zalejeme vriacou vodou, zhruba centimeter nad zmesou. Osolíme, zakryjeme pokrievkou a necháme na nízkom stupni variť. Na druhej panvici si opečieme cesnak a pridáme baklažánové kolieska. Okoreníme a pridáme čerstvé bylinky podľa chuti. V prípade potreby môžeme baklažán trochu podliať vodou a varíme do zmäknutia asi 10 minút. Uvarený bulgur a quinou dáme do misy, pridáme opečený baklažán a sušené paradajky. Zvrchu zalejeme jemne olivovým olejom a posypeme mandľovými plátkami.

Podpor milovníkov varenia

Skvelé recepty, užitočné rady a tipy a množstvo inšpirácie. Pridaj sa k milovníkom varenia a nájdi odpoveď na otázku: Čo dnes budem variť?

REKLAMA