6
dní
3
hod.
1
min.

Ľahko stráviteľné jedlá, ktoré vás dostanú naspäť do formy

5 min. čítania

Máte pocit ťažkého žalúdka, trápia vás nevoľnosti a vaše trávenie je rozladené? Je čas zaradiť do jedálnička ľahko stráviteľné jedlá, ktoré pomôžu obnoviť stratenú rovnováhu.

REKLAMA

Stačí, aby sme si na oslave dopriali plnšie taniere a najbližšie hodiny sa stanú utrpením. Spomalené trávenie sa zvyčajne objavuje po skonzumovaní ťažkých, mastných jedál s vysokou kalorickou hodnotou. Aj doteraz dobre trávené potraviny môžu nepríjemne prekvapiť, najmä ak ich nevhodne skombinujeme, alebo ak sa k tomu pridajú niekoľkodňové letné horúčavy. Zdravé trávenie je komplexný mechanizmus, ktorý je závislý na správnom fungovaní životne dôležitých orgánov. Ak niektorý z nich preťažíme, napríklad žalúdok alebo pečeň, tráviace problémy na seba nenechajú dlho čakať. To, čo okamžite potrebujeme, je mierny diétny režim a potraviny ľahké na trávenie. Na ktoré upriamiť pozornosť?

Banány

Banány sa radia medzi najrozšírenejšie druhy ovocia na svete. Sú bohaté na draslík, horčík, vápnik, vitamíny skupiny B a vlákninu. Pripisuje sa im schopnosť znížiť produkciu žalúdočných štiav a dlhé roky sa odporúčajú ako prevencia žalúdočných vredov. V jedálničku sú zvyčajne veľmi dobre znášané, dokonca sa používajú ako overený spôsob na liečbu hnačky.

Jablká

Tieto chutné a šťavnaté plody rozmanitých farieb netreba zvlášť predstavovať. V jablkách sa ukrývajú enzýmy, ktoré priaznivo pôsobia na trávenie. Vyšší obsah vlákniny v jablkách prispieva k ozdraveniu črevnej mikroflóry. Spoľahlivo uhasia smäd a pre nízky obsah ovocného cukru ich možno označiť aj ako diétne ovocie. Pozor, je tu jedna menšia komplikácia – trávenie vlákniny môže v oslabenom tráviacom trakte vyvolať kŕče. Ak už máte s jablkami takúto skúsenosť, poduste ich alebo si z nich pripravte ľahkú jablčnú výživu. Tá je koniec koncov veľmi dobre znášaná aj maličkými deťmi.

Karfiol 

Karfiol je skutočne skvelou potravinou na pokazený žalúdok a zhoršené trávenie. Jeho stopové prvky priaznivo pôsobia na sliznicu žalúdka a znižujú podráždenie. Karfiol tiež vylepšuje činnosť čriev a zamedzuje vzniku zápchy. V kuchyni má široké využitie, a dokonca ho nájdete aj v odľahčenom diétnom recepte, známom ako karfiolová “ryža”. Výborne sa hodí k dusenej zelenine alebo chudému kuraciemu mäsu. 

REKLAMA

Náš TIP: Do tejto karfiolovej polievky ide aj petržlenová vňať, ktorá dokáže rýchlo uľaviť tráveniu a znížiť plynatosť.

Tastelist

Varené zemiaky a batáty

Aj keď vás čaká pár dní na diétnom režime, nechcete ich predsa stráviť o hlade. Úlohou ľahkých jedál má byť predovšetkým:

  • upokojenie podráždeného trávenia
  • obnovenie plynulosti tráviacich procesov
  • doplnenie hlavných živín 
  • navodenie pocitu sýtosti, aby ste zbytočne nesiahali po maškrtách.

Na to všetko sú ako stvorené zemiaky a batáty, známe ako sladké zemiaky. Vyhnite sa oleju a pripravte si ich iba jednoducho – varením v slanej vode, blanšírovaním, alebo pečením v šupke. Výnimočné sa k nimi hodí rasca, tymián či rozmarín – bylinky a koreniny, ktoré sú známe tým, že dokážu upraviť trávenie.

Hnedá a biela ryža

Ryža má nezastupiteľné miesto pri hnačkových ochoreniach. Práve veľmi rýchla stráviteľnosť je jednou z jej prednosti. Trávenie ryže začína dokonca už v ústnej dutine. Pre namáhané tráviace orgány potom nie je veľkou záťažou. Nespôsobuje alergie, neobsahuje cholesterol, má nízky obsah sodíka, no za to vyšší obsah draslíka. 

Suché mäso a ryby

Nezabudnite ani na zdroj bielkovín, ktoré vás udržia pri sile a energii. Dobrou voľbou je chudé hydinové mäso, napríklad kuracie prsia. Môžete si ich pripraviť varením vo vode alebo dusením a pozvoľným podlievaním vývarom. Dávku bielkovín a omega-3 mastných kyselín zabezpečí plátok na prírodno pripraveného lososa. Hoci je diétna strava chudobnejšia na tuky, potrebujete telu dodať istú dávku kvalitných tukov, ktoré sú obsiahnuté práve v rybách. Úlohou tukov je zabezpečiť adekvátnu absorpciu niektorých živín.

REKLAMA

Neprehliadnite: Skvelá inšpirácia na ľahké jedlá z lososa alebo jedlá s ryžou!

Kritické potraviny

Máte pokazený žalúdok? Tieto potraviny dočasne vynechajte:

  • mastné a vysmážané jedlá, majonézy, tatárska omáčka
  • pikantné a korenené jedlá, údeniny
  • hotové jedlá s vyšším obsahom konzervantov, umelých sladidiel a aditív
  • niektoré druhy ovocia a zeleniny – napríklad uhorky, paprika, paradajky, grapefruit, cesnak, zeler, strukoviny
    kávu a alkohol

Dôležitý je spôsob prípravy

Ľahko stráviteľné potraviny poskytujú telu dostatok kľúčových živín a nespôsobujú nadmernú záťaž pre trávenie. S ich pomocou sa dostanete cez najťažšie chvíle a váš stav nezhoršia. Polovicou úspechu je príprava. Uprednostnite čo možno najviac šetrnú tepelnú prípravu. Žiadne vysmážanie v niekoľkých centimetroch oleja, ani grilovanie. Pripravte si zdravšie alternatívy varením, dusením alebo na pare. Okrem toho si dajte pozor aj pri samotnej konzumácii a nejedzte hltavo. Každé sústo dôkladne požujte a vyhnite sa popíjaniu perlivých nápojov počas jedenia. Jedzte pravidelne a po menších množstvách.

Dochádzajú vám nápady? Odporúčame pozrieť tematický rozdelené recepty na tastelist.sk.

Podpor milovníkov varenia

Skvelé recepty, užitočné rady a tipy a množstvo inšpirácie. Pridaj sa k milovníkom varenia a nájdi odpoveď na otázku: Čo dnes budem variť?

REKLAMA